F.A.Q

 Wydarzenia tygodnia
  • Dołącz do polskiej społeczności gry Escape From Tarkov!

Techniczne

Na jakim silniku tworzona jest gra? Czy EFT pojawi się na komputerach Mac i będzie wspierane przez nixplay?

W Escape From Tarkov korzystamy z silnika UNITY 5, jednak wiele funkcji zostało napisanych przez naszych pracowników.

Gra zostanie wydana na komputery Mac jednak nie wiemy jeszcze czy posiadacze tego systemu będą mogli grać z użytkownikami np. Windowsa.

Czy w grze będzie jeden serwer?

Będzie kilka różnych rodzajów serwerów (dla rajdów, wolnej gry). Nie będzie żadnego podziału na narodowość. Gra będzie dopierać graczy na podstawie pingu i ich umiejętności.

Jakie są wymagania sprzętowe Escape From Tarkov?

Wymagania minimalne:

  • System: Windows 7/8/10 (64 Bit)
  • Procesor: dwurdzeniowy 2.4 GHz (Intel Core 2 Duo, i3), 2.6 GHz (AMD Atlon, Phenom II)
  • RAM: 6 GB
  • Karta graficzna kompatybilna z DX9 i 1 GB pamięci
  • Karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX
  • 8 GB wolnej przestrzeni na dysku
  • Stałe połączenie z internetem

Wymagania rekomendowane:

  • System: Windows 7/8/10 (64 Bit)
  • Procesor: czterordzeniowy 3.2 GHz (i5, i7), 3,6 GHz (AMD FX, Athlon)
  • RAM: 8 GB
  • Karta graficzna kompatybilna z DX11 i 2 GB pamięci
  • Karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX
  • 8 GB wolnej przestrzeni na dysku
  • Stałe połączenie z internetem

Warto w tym miejscu podkreślić, że są to przybliżone wymagania sprzętowe, które mogą ulec zmianie wraz z wydaniem EFT.

Będziemy mogli wybrać dłoń w której chcemy trzymać broń?

W chwili obecnej nie mamy takiej opcji. Może pojawi się ona w przyszłości.

W jaki sposób planujecie walczyć z oszustami?

W grze zaimplementowane są dwa różne systemy, których zadaniem jest wykrywanie graczy, którzy oszukują podczas zabawy.

Gra będzie zoptymalizowana pod SLI/Crossfire?

Przekonamy się o tym.

Charakter i ekwipunek

Ubrania zużywają się?

Nie.

Możemy w jakiś sposób dostosować wygląd naszej postaci i ekwipunku?

Może.

Możemy niszczyć ubrania?

Nie.

Czy nasza postać może pływać, wspinać się po drzewach lub linie?

Nie planujemy takich rzeczy w naszej grze, no może poza pływaniem.

Możemy stworzyć kopię kluczy?

Rozważymy ten pomysł.

Powiedzmy, że poszczęściło mi się w raidzie i znalazłem bardzo rzadką broń.
Mogę ją przechować w skrytce, a następnie skorzystać z niej w trybie wolnej gry?

Tak.

Co znajdziemy w karcie gracza poza jego nazwą użytkownika?

Poziom, doświadczenie, statystyki i kilka innych ciekawych rzeczy.

Czy w grze będą radia, przerwy w komunikacji, lornetki?

Tak.

Istnieje możliwość dostosowania sprzętu do własnych potrzeb? Będzie to miało realny wpływ na gameplay?

Tak. Wpłynie to na dostęp do magazynków dla broni. Planujemy również dodać system oparty na MOLLE (przyp.red. modułowy system przenoszenia oporządzenia osobistego Sił Zbrojnych USA).

Będziemy mogli poruszać głową?

W przyszłości będzie to możliwe.

Jakich rozmiarów są skrytki w grze?

Różnych. od 1×2 do 3×3 może nawet 3×4.

Czy w grze będzie możliwość stworzenia własnych kryjówek?

Tak, ale tylko w raidach.

Czym jest skrzynka?

Skrzynka to sloty, które mogą być używane jako magazyny poza walką np. w lobby/menu.

Nasza postać może czołgać się/kucać?

Tak.

Ile broni mogę ze sobą zabrać w trybie raidu?

Maksymalnie 5.

W jaki sposób działa system uszkodzeń w grze?

Nie będzie regeneracji zdrowia. Nasza postać może krwawić, złamać kość, odczuwać ból itp. Trzeba się leczyć przy pomocy odpowiednich środków medycznych.

Będzie animacja uzdrawiania?

Może.

Mogę leczyć innych graczy?

Możesz im oddać apteczkę.

Będzie efekt szoku?

Tak.

Spotka nas jakaś dodatkowa kara za śmierć? Przykładowo krytyczne rany, które muszą być uleczone lub restart umiejętności?

Tak, Twoja postać będzie musiała zostać uleczona. Nie będzie natomiast restartu umiejętności.

Będzie jakaś interakcja pomiędzy graczami a padlinożercami?

Mamy takie same interakcje jak z PMC, jednak padlinożercy są zawsze negatywnie nastawieni do gracza.

Dodane zostaną animacje gestów?

Prawdopodobnie tak.

Co z poleceniami głosowymi?

Planujemy dodać osobne menu dla tego typu akcji.

Będą kobiece postacie?

Nie mamy tego w planach.

W jakim celu stworzony został wyjątkowy bezpieczny kontener?

Możesz w nim przechowywać rzeczy, których nie chcesz stracić podczas raidu.

O ile większy jest duży plecak od standardowego?

Ma po prostu więcej slotów na przedmioty.

Broń

Broń ulega zniszczeniu, gdy z niej strzelamy?

Nie.

Możemy wytrącić broń z rąk przeciwnika strzelając w nią?

Nie mamy takiej opcji.

Czy strzelając w granat, który schowany jest w kamizelce przeciwnika, doprowadzimy do jego wybuchu?

Nie.

Będzie można zastawiać pułapki?

Rozważymy to.

Latarki i lasery są załączane przez różne klawisze?

Tak.

Będą sparowane magazynki

Prawdopodobnie.

Zobaczymy bronie z II Wojny Światowej?

Tak. Mamy SKS,TT. Planujemy dodać SVT.

Oprócz noża i toporka będą inne rodzaje broni białej? Saperka?

Będzie kilka różnych rodzajów noży i toporków. Możliwe, że pojawi się też saperka.

Będzie w jakikolwiek sposób ograniczone strzelanie, gdy biegamy na boki?

W żaden sposób nie jest to ograniczone. Zmniejszy się tylko celność.

Planujecie dodać do gry coś w rodzaju strzelnicy?

Może.

Będziemy mogli modyfikować broń podczas biegu?

Podczas biegu możemy zmienić tylko podstawowe rzeczy.

Planujecie dodać do gry łuk lub kuszę?

Nie.

Każdy rodzaj broni będzie miał inną wytrzymałość?

Tak.

Broń z czasem będzie się zużywać? Jak to wpłynie na jej działanie?

Tak, wraz z upływem czasu nasza broń będzie miała gorsze parametry. Może się ona przykładowo zacinać.

Będę w stanie zobaczyć nabój, który zatrzymał się w kamizelce kuloodpornej?

Nie.

Broń będzie się brudzić?

Tak.

Będziemy w stanie przerwać przeładowywanie broni, gdy trafimy przeciwnika w dłoń?

Nie myśleliśmy o tym.

Możemy pomalować naszą broń lub nałożyć na nią jakiś wzorek?

Tak.

Czy broń może zostać zniszczona, gdy trafi w nią nabój?

Nie myśleliśmy o tym jeszcze.

Czy modyfikacje do broni mogą się popsuć?

Mamy to w planach.

Czy broń będzie mieć parametr, który określa jej eksploatacje?

Będzie parametr, który określi wytrzymałość broni.

Modyfikacja broni i jej naprawa wymaga odpowiednich narzędzi?

Tak.

Będzie stacjonarna broń ciężka?

Rozważamy to.

Oprócz granatów i granatników będą inne materiały wybuchowe?

Chcemy dodać miny i bazuki.

W jaki sposób działa penetracja przez nabój ekwipunku i ciała?

Wszystko oparte jest na prawach fizyki. Penetracja przez nabój w głównej mierze zależy od rodzaju amunicji.

W grze zaimplementowana jest balistyka?

Tak.

Jakiego rodzaju broni jest najwięcej w grze?

Zależy od lokacji. Jednak trzymaliśmy się zasady, że dana broń nie znajduje się na mapie bez dobrego powodu.

Jak duży będzie arsenał w grze?

Wystarczająco duży. Dostępna będzie broń stworzona przez Rosjan/ZSRR, znajdzie się też miejsce dla broni z innych zakątków świata.

Będzie składana kolba?

Tak.

Gameplay

Czy w grze będzie możliwość tworzenia przedmiotów?

Można będzie modyfikować broń, natomiast nie przewidujemy tworzenia przedmiotów.

Co mam zrobić w sytuacji, gdy stracę wszystkie przedmioty na wysokim poziomie?

Jest to praktycznie niemożliwe, gdy korzysta się z bezpiecznych skrytek i kontenerów.

Ilość padlinożerców na mapie będzie ograniczona?

Ich ilość zależy od wielkości mapy.

Co w sytuacji, gdy stracimy połączenie z internetem lub wyjdziemy z gry nie przez menu? Odradzamy się w bazie?

Nie. Zostajemy na serwerze. Możemy wrócić do gry. Jak tego nie zrobimy to albo zabraknie nam czasu na wyjście z lokacji albo zostaniemy zabici przez inne osoby.

W jaki sposób działa system przyjaciel-wróg? Nasi sojusznicy mają jakiś znacznik?

Będą mieli bandaże na dłoniach.

Możemy odrodzić się w każdym punkcie mapy?

Nie, będą wyznaczone specjalne strefy.

Ile osób może grać w tryb raid?

W chwili obecnej jest to 12 graczy, którzy należą do dwóch grup militarnych. Ilość padlinożerców kierowanych przez graczy jest w trakcie ustalania.

Ilość graczy dla trybu raid i wolnej gry będzie różna?

Tak.

Wiemy, że w grze dodany będzie tryb areny. Na czym on polega?

Wybieramy sprzęt i walczymy z innym przeciwnikiem w zamkniętym pomieszczeniu. Wygrywa ten, kto przeżyje.

Będą jakieś miejsca w których zawsze znajdziemy jakieś przedmioty?

Z każdym odrodzeniem lokalizacja przedmiotów na mapie będzie inne.

Jak będzie wyglądać system grabieży w grze? W jakich warunkach przedmioty będą się pojawiać?

Będzie bardzo dużo rzadkich przedmiotów, które pojawią się w miejsca dla nich charakterystycznych. Dla każdego raidu przedmioty będą generowane na nowo.

Istnieje ryzyko, że wszyscy będą grali jako padlinożercy?

Nie.

Grając padlinożercą mogę zbierać przedmioty?

Tak.

Po zakończeniu wątku fabularnego, w każdej z tych lokacji dalej będzie odmierzany czas?

Tak.

Drzwi mogą zostać wyważone? Można rozwalić zamek strzelając w niego?

Pierwsza z tych opcji jest już dostępna w grze, a nad drugą pracujemy.

Stracę wszystkie przedmioty, gdy zginę w trybie areny?

Tak.

Tracimy partnera podczas raidu, może on wrócić do gry? Jeśli nie to mogą oni zabrać jego ekwipunek i mu go oddać?

Nasz partner z drużyny nie może wrócić, aż do następnego raidu. Jego przedmioty mogą zostać zabrane.

Możemy przesuwać ciała?

W chwili obecnej nie.

Możemy “przykleić” się do osłony?

Nie.

Możemy strzelać zza osłony?

Tak.

Będą bezpieczne strefy?

Nie.

W jaki sposób perspektywa z trzeciej osoby będzie wykorzystana w grze?

Dodamy prawdopodobnie serwery, gdzie będzie kamera 3-osobowa.

Nasze doświadczenie i przedmioty zebrane podczas raidu będą zachowane po zakończonej rozgrywce?

Tak.

Ile osób możemy mieć w klanie?

Nie ma ograniczonej liczby osób. Jednak w trybie raid maksymalnie może być do 5 graczy.

Jak działa system odrodzenia?

Nie ma czegoś takiego. Jedno życie w jednej sesji gry.

Handlarze mogą być w konflikcie między sobą?

Tak. Jak kupujesz przedmioty od kilku handlarzy to niektórzy z nich mogą być z tego niezadowoleni.

Handlarze będą akceptować wszystkie przedmioty?

Każdy handlarz jest unikalny – kupuje on i sprzedaje określone rzeczy.

Jaki rodzaj misji oferują handlarze?

Odkrywanie lokacji, zabójstwa, szukanie przedmiotów itp.

Będzie wspólna skrytka dla klanu poza raidami?

Tak.

Gracze z klanu mogą się wymieniać przedmiotami?

Tak.

W jaki sposób ciśnienie krwi wpływa na gracza?

Nasila krwawienie, bóle głowy itp.

Gracze mogą ustalać ceny za swoje przedmioty. Nie boicie się tego, że niektóre przedmioty będą tanie?

Tak samo jest w realnym życiu.

Toporek Tomahawk różni się w jakiś sposób od innej broni białej?

Tak. Każda broń biała jest inna i ma swoje unikalne statystyki.

Ogólne

O czym jest gra Escape From Tarkov? Które studio jest odpowiedzialne za tą produkcję?

Escape from Tarkov to wymagająca i wciągająca gra MMO z elementami FPT/TPS i RPG.

Deweloperem gry jest firma Battlestate Games, której biuro znajduje się w St. Petersburgu.

Gra będzie darmowa?

Nie. Nasz model biznesowy opiera się na B2P (kup, aby zagrać). W grze nie ma żadnych dodatkowych opłat.

Jakich trybów gry możemy spodziewać się w Escape From Tarkov?

Będzie kilka różnych trybów zabawy w których gracz ma tylko jedno życie i traci swoje przedmioty w przypadku śmierci.

W trybie fabularnym, który będzie dostępny w momencie wydania gry, celem gracza jest pokonanie wrogów na mapie i dostanie się do wyjścia. W momencie realizacji tego celu przenosi się on do kolejnej lokacji (w sumie będzie ich 10). Przejście tego trybu odblokowuje wolną rozgrywkę i tryb areny.

Kiedy i gdzie rozgrywa się akcja w Escape from Tarkov?

W Escape From Tarkov przeniesiemy się do fikcyjnego miasta w Tarkov, które znajduje się w północnej części Rosji. Akcja rozgrywa się w teraźniejszych czasach, a wydarzenia w grze są tłem dla uniwersum “Russia 2028”.

Mogę ukończyć EFT samemu?

Nie zamierzamy wprowadzać trybu singleplayer. Nie oznacza to jednak, że nie można spróbować przejść trybu fabularnego w pojedynkę. Zalecamy jednak, aby znaleźć kogoś zaufanego do wspólnej zabawy.

Czy w grze będą klany?

Tak.

Mamy system ekonomiczny?

Tak.

Jak bardzo EFT stawia na realizm?

Staramy się, aby wszystkie elementy i sytuacje były jak najlepiej odwzorowane i zgodne z rzeczywistością. Dotyczy to zarówno obsługi broni, walki, zdrowia itp.

Będziemy tutaj mieli do czynienia z jakąś katastrofą ekologiczną?

Nie.

Możemy dostać się do Norvinsk?

Nie.

Zapasy żywności będą się psuć?

W chwili obecnej nie.

Będą bonusy dla najbardziej aktywnych testerów?

To całkiem prawdopodobne.

Dostęp do DLC w przypadku wersji Edge of Darkness Edition jest nielimitowany? Czy to przepustka sezonowa?

Jest to dostęp do wszystkich DLC.

Wiemy o trzech grywalnych frakcjach. Będą inne?

Nie.

Możemy dołączyć do trwającej rozgrywki czy zawsze zaczynamy od początku?

Tylko padlinożercy mogą dołączyć w trakcie rozgrywki.

Mogę stracić wszystkie przedmioty z preordera w grze?

Tak.

Czy w grze mogę zdobyć wszystko co jest wymienione w preorderach?

Prawie wszystko.

Jakie rodzaje małych zwierząt zobaczymy w grze?

Ptaki.

Jest szansa spotkać neutralne osoby, które nie zdążyły wydostać się z miasta.

Możliwe, że zostanie to dodane do gry.

Czy to oznacza, że tryb wolnej gry będzie rozbudowany? Zostanie dodane więcej raidów?

Dokładnie.

W grze będą unikalne przedmioty?

Tak.

Metro będzie jako osobna lokacja?

Nie możemy na ten temat jeszcze nic powiedzieć.

W tak dużym mieście jak Tarkov musiał być bank. Będziemy mogli go okraść?

Oczywiście!

Będą przerywniki filmowe?

Tak.

Jak działa system reputacji w grze?

Przygotowaliśmy specjalny materiał na ten temat.

Będzie tryb PvE?

Tak.

Jest szansa spotkać grupkę psów w trybie wolnej gry?

Możliwe.

Można będzie niszczyć elementy na mapie?

Mamy zaimplementowany system destrukcji, który w pewnym stopniu pozwoli niszczyć otoczenie.

W jaki sposób miasto będzie odgrodzone od świata?

Będą pola minowe,  blokady, snajperzy.

Jak duże będą mapy?

W trybie wolnej gry do 16 kilometrów kwadratowych. W trybie raidu od 5-10 kilometrów kwadratowych.

Będą jakieś checkpointy?

Nie.

Planujecie dodać pojazdy?

W tej chwili nie.

Klan będzie przynależał do jakiejś frakcji?

Możliwe, że dodana zostanie taka opcja do gry.

Tryb FPS czy TPP będzie przeważający?

FPS. TPP będzie tylko na kilku serwerach, gdzie postęp nie będzie zapisywany.

Jak będą wyglądać skrytki?

Są to dostępne sloty z których możemy korzystać w menu/pokoju gry.

W jaki sposób będą zaimplementowane głosowe komendy jak “Cześć”, “Potrzebuję pomocy”?

Przygotujemy na tą okazję specjalne menu.

Deweloperzy będą w jakikolwiek sposób ingerować w system ekonomiczny?

Nie.

W ramach testów będą czyszczone serwery?

Tak.

Więcej pieniędzy na start oznacza, że…?

Gracz dostanie 2, 3 razy więcej pieniędzy niż osoba ze standardową edycją.

Jakich rozmiarów jest standardowa skrytka?

10×20.

Inne

Gra jest w jakikolwiek sposób powiązana z serią S.T.A.L.K.E.R ?

Pojawiło się wiele informacji na ten temat w prasie. Chcielibyśmy w tym miejscu zdementować te wiadomości. W naszym zespole tylko jedna osoba pracowała przy serii S.T.A.L.K.E.R

Mam odpowiednie umiejętności do tworzenia gier. Mogę dołączyć do Waszego zespołu?

Jeśli masz profesjonalne doświadczenie w tej dziedzinie odezwij się do nas na email hr@battlestategames.com wpisując w temacie swoją specjalność i załączając CV.

Chcecie stworzyć specjalną edycję z artbookami, figurkami itp?

Tak.

Chciałbym nawiązać z Wami współpracę. Gdzie mam się zgłosić?

Napisz email na adres info@battlestategames.com

Po zakończeniu projektów chcielibyście kupić prawa do marki S.T.A.L.K.E.R?

Nie.

Będzie wsparcie dla technologi VR?

Może.

Macie zamiar kontynuować współpracę ze studio “Main Road | Post”?

Tak.

Gra pozwoli na dodawanie własnych modów, questów?

W większości przypadków nie. W końcu to gra sieciowa, ale jesteśmy zwolennikami idei dodawania przez graczy rzeczy.

Jaka będzie różnica w grafice pomiędzy wersją konsolową a PC?

Za wcześnie by o tym mówić, ale grafika na PC będzie oczywiście lepsza.

Gra będzie produkcją ekskluzywną na PC?

Myślimy o wersji konsolowej, ale wersja PC to nasz priorytet.

Będzie możliwość kupna gry nie w sklepie STEAM?

Najpierw gra będzie sprzedawana na naszej stronie internetowej, zanim pojawi się na STEAM.

Gra będzie wspierać Steam Workshop i modyfikacje graczy?

Może. Modyfikacje w Workshop będą przez nas oceniane i dodawane do gry.

EFT będzie dostępne na Steam?

Tak.

Będziecie udostępniać dziennik dewelopera?

Tak.

Będzie system do raportowania błędów w wersji beta?

Oczywiście.

Macie jakieś kryteria przy wyborze beta testerów? Jak dostanę się do testów to muszę potem kupić grę?

Nie będzie żadnych kryteriów. Musisz zakupić grę jak dostałeś się do beta testów poprzez zapisanie się na naszej stronie głównej.

Zapisałem się do beta testów. Kiedy dowiem się czy biorę w nich udział?

Dostaniesz email z informacją.

Kiedy ruszają beta testy?

W tej chwili nie wiemy tego.

Kiedy rozpoczną się alfa testy?

Już się rozpoczęły.

Będzie demo lub otwarte beta testy?

Zorganizujemy otwarte beta testy.

Gra będzie dostępna w języku angielskim?

Tak.

Jakie są szanse dostania się do alfa testów dla wersji “Left Behind” i “Prepare for Escape Edition”?

25% dla Left Behind i 50% dla Prepare for Escape Edition.

Mogę przenieść swój egzemplarz gry do steam jak zakupię teraz preorder?

Nie możemy odpowiedzieć na to pytanie w tej chwili.

Mogę grać z moimi przyjaciółmi, którzy zakupią wersję steam?

Oczywiście.

Co oznacza pojęcie regionu w przypadku preordera? Są jakieś blokady regionalne?

Region oznacza zbiór krajów w których możesz odpalić grę. Nie wpływa to na wybór serwera. Korzystamy z regionów:

  • CIS – byłe kraje ZSRR
  • Other – wszystkie oprócz Europy
  • Europe – europa.

Możemy zwiększyć rozmiar schowka czy jest to zarezerwowane tylko dla posiadaczy preordera?

Można zwiększyć rozmiar schowka po spełnieniu kilku warunków.

Alfa i beta testy będą powiązane z klientem Steam?

Nie.

Gra będzie zawierać edytor map?

Nie mamy takich planów.

Gdzie mogę złożyć zamówienie na preorder?

http://escapefromtarkov.com/preorder-page

Kiedy gra pojawi się na Steam?

Kilka dni po tym jak wypuścimy grę na naszej platformie.

Będziemy mogli kupić aktualnie dostępne wersje gry po premierze?

Nie.

Zmniejszy się cena gry po alfa/beta testach?

Możliwe, że zaraz po premierze zmniejszy się cena gry.

Gra będzie dostępna w wersji pudełkowej?

Tak.

Co się stanie w sytuacji, gdy zakupimy preorder, a gra nie zostanie ukończona?

Możesz zwrócić się o zwrot pieniędzy.

Co to jest unikalny ID gracza?

Wiąże się to z unikalnym symbolem przed nickiem gracza, innym wyglądem jego karty i postaci.

Jaki dodatkowy ekwipunek i zasoby zostaną dodane do schowka?

Jedzenie, leki, amunicja, części do broni i przedmioty na handel.